داروی اکتوس خطر سکته مغزی و حمله ی قلبی را در افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش می دهد

18 فوریه 2019- به گفته ی محققان کانادایی، داروی Actos (پیوگلیتازون) که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود، خطر حملات قلبی و سکته مغزی را در افراد مبتلا به پیش دیابت که یک بار سکته ی مغزی را تجربه کرده بودند، کاهش می دهد.

داروی خوراکیActos  که برای یک بار مصرف در روز برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود، با افزایش حساسیت بدن به انسولین کار می کند و باعث می گردد هورمون انسولین به طور موثرتری در بدن کار کند.

این یافته های جدید از یک مطالعه ی ​​تقریبا پنج ساله بدست آمده است که در آن 2885 نفر که در معرض خطر زیادی برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند، شرکت کردند. همه آنها پیش از این یک سکته مغزی را تجربه کرده بودند.

محققان دانشگاه Western، اثرات Actos را به عنوان یک روش پیشگیری ثانویه برای سکته مغزی و حمله ی قلبی در آینده، مورد بررسی قرار دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که خطر سکته مغزی و خطر ترکیبی حمله ی قلبی و سکته ی مغزی برای افرادی که از این دارو استفاده می کردند به ترتیب به میزان 33 درصد و 40 درصد در مقایسه با کسانی که دارونما دریافت می کردند، کاهش می یابد.

پیشرفت بیماری پیش دیابت به دیابت نوع 2، در میان افرادی که تحت درمان با اکتوس بودند در مقایسه با دارونما، 80٪ کاهش یافت.

در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، افزایش وزن و ادم و افزایش جزئی در میزان شکستگی های جدی استخوان در گروه تحت درمان باActos  مشاهده شد.

زیر گروهی از افراد شرکت کننده در این تحقیق، قبلا در مطالعه ای تحت عنوان کارآزمایی  IRISشرکت داشتند. در آن مطالعه 3876 فرد مقاوم به انسولین(مبتلا به پیش دیابت) که یک سکته مغزی یا حمله قلبی را تجربه کرده بودند، شرکت داشتند. نتایج کارآزمایی  IRISنشان داد که وقوع سکته مغزی یا حمله قلبی مجدد در گروه تحت درمان باActos ، تقریبا 25 درصد کاهش می یابد.

این زیر گروه حتی در معرض خطر پایین تری برای عوارض در مقایسه با کسانی بودند که در کل مطالعه شرکت داشتند، علیرغم این که در میان افراد این زیر گروه تعداد افراد سیگاری، دارای کلسترول بالا و فشارخون دیاستولیک بالا، بیشتر بود.

دکترLeonardo Pantoni، از دانشگاه میلان در ایتالیا، در مورد این مطالعه گفت: داروهایی مانند Actos می توانند به پیشگیری از زوال عقل کمک کنند.احتمال هدف گیری این جمعیت در معرض خطر بالا ممکن است یک رویکرد مناسب برای پیشگیری از ابتلا به زوال عقل مرتبط با تغییرات مغزی عروقی باشد.در دسترس بودن داروهایی که مقاومت انسولین را کاهش می دهند، ممكن است فرصتی برای آزمایش این داروها در پیشگیری از سایر انواع زوال عقل كه بطور مستقیم با حوادث مغزی-عروقی مرتبط نیستند، فراهم کند.

دکتر Pantoni اضافه کرد که Actos در حال حاضر به طور جدی به عنوان یک درمان پیشگیرانه از سکته مغزی، به دلیل ارتباط آن با سرطان مثانه و نارسایی قلبی، بکار نمی رود.

این مطالعه در مجله JAMA Neurology یمنتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/actos-associated-with-lower-stroke-and-heart-attack-risk-in-people-with-prediabetes-95958899.html